Ondernemen in aangenaam Heesch

Het bestuur van ondernemersvereniging Heesch in gesprek met lokale ondernemers. Een open gesprek met diverse ondernemers qua branche, waardoor er een interessant en overtuigend beeld is geschetst van de factoren en speerpunten welke spelen onder de lokale ondernemers. In een informele setting bij Pannenkoekenhuis Heesch zijn er verschillende onderwerpen aan bod gekomen waaruit onderstaand artikel is ontstaan.

De ondernemers welke hebben deelgenomen aan het gesprek zijn:

– Barry Pranger – Pannenkoekenhuis Heesch
– Michel van de Wetering – Fietsplezier Heesch
– Gijs Pennings – Pennings sloopwerken
– Anita Leeijen – Zwanenberg advies

Waarom ben je ondernemer in Heesch geworden?

Barry Pranger is vanuit Valkenswaard verhuisd naar Heesch. Binnen een maand hebben Barry en Monique de beslissing genomen om een bedrijf in Heesch te starten. Een horeca onderneming. Waarom horeca? Simpel zegt Barry; ik heb altijd gewerkt in de horeca. Ook bij een pannenkoekenhuis bij Centerparcs. In eerste instantie was het de bedoeling om na 5 jaar weer terug te verhuizen naar Valkenswaard. Door de jaren heen hebben Barry en Monique zich steeds beter en verder geprofileerd in Heesch en omgeving. Door het gezinsleven, de ondernemersdrift en ‘’ons’’ mooie dorp is later de beslissing genomen om permanent in Heesch te blijven.

Michel van de Wetering is sinds januari 2008 zelfstandig ondernemer. Geboren en getogen in Heesch als 14 jarige jongen gaan werken bij Cees Ruys waar hij het vak heeft geleerd en zo spreekwoordelijk besmet is met het fietsenvirus. Later is Michel vertegenwoordiger geworden bij fietswereld Haren en later filiaalleider bij de Harendse Smid. Via enkele omwegen is Michel aldus in 2008 zelfstandig ondernemer geworden. Inmiddels is de huidige onderneming, fietsplezier Heesch, niet meer weg te denken uit het Heesche centrum. Na de zomervakantie verhuizen Michel en zijn collega’s naar ‘t Dorp. Dit is de derde verhuizing sinds 2008. Groot worden door klein te blijven is dan ook de quote welke bij Michel op het lijf geschreven staat.

Gijs Pennings komt oorspronkelijk uit Rosmalen en is al vanaf 1999 ondernemer. Gijs vind het vooral een groot voordeel om vanuit Heesch te ondernemen, de toegankelijkheid van de industriesector en de kleinschalige industrie in Heesch en omgeving. Gijs woont ook al geruime tijd in Heesch. De drijfveer om te ondernemen is voor Gijs het opbouwen van de eigen organisatie. Ergens aan beginnen en resultaat behalen; aldus Gijs.

Anita Leeijen woont en werkt in Heesch bij Zwanenberg advies. Anita is 12 jaar geleden begonnen met werken bij Zwanenberg advies toen het bedrijf nog gevestigd was aan de Middelste Groes. In juli dit jaar is Zwanenberg advies al 10 jaar gevestigd aan ’t Dorp in Heesch. Met meerdere vestegingen is het hoofdkantoor van Zwanenberg advies gevestigd in Heesch. De diversiteit en de hechte ondernemerscultuur is wat Anita aanspreekt aan ondernemen in Heesch. Zwanenberg advies heeft een tweede bedrijf opgestart, genaamd Dorstlessers. Vanwege de organisatie Zwanenberg advies, waarbij de nadruk vooral ligt op de belastingaangifte en de salarisadministratie; hebben Mark Boelens en Marinus van Dorst het landelijk opererend horeca-adviesbureau Dorstlessers opgezet.

Wat wil je graag veranderd zien aangaande ondernemen in Heesch?

Het antwoord op deze vraag is door de vier aanwezige ondernemers eensgezind beantwoord. Meer richten op de jeugd. De ‘’drempel’’ wat lager maken voor iedereen die graag in en vanuit Heesch wil ondernemen. Het ondernemen in Heesch kan vooral aantrekkelijk gemaakt worden door meer informele bijeenkomsten te organiseren voor belangstellenden. Bijeenkomsten waarbij iedereen zich welkom voelt om informatie op te doen en vragen te stellen aan betrokken ondernemers welke graag advies geven.

Vanuit de ondernemersvereniging zal er nagedacht worden om meer gemengde activiteiten te organiseren. Dit op het gebied van branche-gemengde bijeenkomsten en bijeenkomsten waarbij de samenwerking tussen de ondernemersvereniging en het centrummanagement voorop staat zodat er een compleet beeld weergegeven kan worden van ondernemen in en vanuit Heesch.

Een open en toegankelijke cultuur creëren voor ieder die wil ondernemen. Dat is een van de uitgangspunten.

De horeca en detaillisten in Heesch meer ondersteunen op het gebied van lokale marketing. Deze uitspraken en opmerkingen horen we vaker terug tijdens huidige bijeenkomsten. Winkelen in ’t Dorp en niet thuis achter een pc of tablet. De cohesie tussen ondernemers kan beter door meer samen te werken, om zo meer bezoekers naar centrum heesch e.o. te bewegen. Een heldere communicatie tussen betrokken partijen is hierbij van groots belang. Dit geldt ook voor de communicatie tussen sector industrie en gemeente. Op kleinere en efficiëntere manier communiceren is een van de speerpunten welke onder de aandacht dient te komen.

Een positief en werkend voorbeeld is in deze verenigd horeca Heesch. Deze partij organiseert leuke evenementen en heeft een duidelijke communicatie- en werkstructuur. Er wordt met veel plezier samengewerkt door aangesloten horeca ondernemers.

Samenwerken

Sinds de verbouwing van ’t Dorp en de herziende infrastructuur zijn er vele positieve veranderingen ontstaan inzake het imago van ons aangenaam Heesch. Laten we hier met zijn allen ons voordeel uit halen. Zoek elkaar op. Praat met elkaar. Verbindt met elkaar; en werk met elkaar. We zijn niet voor niets: Aangenaam Heesch. Laten we dit allemaal uitstralen en vertegenwoordigen. Zo kunnen we een positief beeld neerzetten voor iedereen die wil ondernemen in en vanuit Heesch!

Jonge en startende ondernemers

Er worden verschillende activiteiten voor ‘’jonge’’ en startende ondernemers georganiseerd. Een goed voorbeeld hier van is Starterssucces Oss – Bernheze. Een van de speerpunten van de ondernemersvereniging is om meer ‘’jonge’’ leden/ondernemers aan te laten sluiten. Hiervoor is een campagne en plan van aanpak nodig. Wij willen als ondernemersvereniging graag opmerkingen en ideeën ontvangen van andere leden en belanghebbenden. Wordt vervolgd…

Heb jij ideeën of opmerkingen over of voor ondernemend Heesch? Laat het ons weten.

DOWNLOAD HIER DE BROCHURE